diumenge, 16 de desembre del 2007

Cadàver exquisit

Un bon dia de primavera -si no recordo malament-, el German, la Sara i jo vam descobrir aquest joc en una llibreria feminista amb molt d'encant (la llibreria Pròleg). Després el vam intentar repetir, però ja no va ser el mateix...

"Cadàver exquisit".

El nom ja promet, oi?

(Tranquils, que no cal matar ningú!)

És un joc (o una tècnica, si voleu) que van inventar els surrealistes francesos el 1925: una persona escriu una paraula o una frase, doblega el full perquè el següent no vegi què ha escrit, el següent escriu una altra frase... I així successivament. Ells jugaven així: el primer escrivia un nom, el següent un adjectiu per a aquell nom, el tercer un verb, el quart un altre nom... I en desplegar el full... tatxan! Sorgeix la màgia...

Le cadavre exquis boira le vin nouveau

(El cadàver exquisit beurà el vi novell).

Aquesta va ser la primera frase que els va entusiasmar. I així van anomenar el joc.

Però no només es pot jugar amb paraules, no... També s'hi pot jugar amb imatges! Fa uns dies vaig anar a veure l'exposició d' Yves Tanguy, un pintor surrealista, al MNAC, i vaig descobrir que els cadàvers exquisits també es poden fer amb pintura... En aquest cas, els pintors dibuixen cossos: el primer pinta el cap, el segon el bust i el tercer les cames...

I poden sortir coses com aquesta:




La idea procedeix del poeta Isidore Ducasse -autodenominat Conde de Lautréamont-, que defineix la bellesa com la trobada fortuita en una taula de dissecció d'una màquina de cosir i un paraigües.





Dit això... Per quan una sessió surrealista amb te, encens i cadàvers exquisits? =D

4 comentaris:

German ha dit...

Jo m’hi apunto! (encara que no tinc imaginació artística i pinto pitjor que un nen de 3 anys).

M’ha agradat molt la idea de fer un dibuix seguint el joc del Cadàver exquisit, és una mica com jugar amb la mateixa vida, diferents gens s’ajunten per formar personalitats molt diferents (algunes d’aquestes personalitats si que haurien de ser cadàvers –exquisits- xD).

un petó! GeR.
http://www.yque.weboficial.com

Laia ha dit...

uoooooooooo!
m'encanta la idea
m'encanta com ho has escrit
m'encantes tu!!!!!!!!
jo també m'apunto. i tant!

Anònim ha dit...

A mi m'ho va explicar un dia ma germana això del cadaver exquisit, i em va ensenyar un dibuix on hi havia entre diferents autors Miró... i picasso (no ho sé segur). despr´s, ella ho va voler posar amb pràctica amb els seus alumnes (uno l'any passat, a les pràctiques )
i ho van fer amb imatges!

:)

irene ha dit...

woooh, que wai lo de ta germana, Marta! :D

eeeh, doncs posem data per la sessió cadavèrica! :) Passat el dia de Nadal i abans de cap d'any? :D i de pas podríem fer una llista de plans i intencions pel 2008! :P

un petó, guapussss!

Llicència

Creative Commons License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons.